Terapia grupowa
1. Trening umiejętności społecznych (TUS) dla dzieci w wieku przedszkolnym z
trudnościami w rozwoju społeczno-emocjonalnym
Cykliczne spotkania z zakresu treningu umiejętności społecznych (TUS) prowadzi psycholog
dziecięcy przy wsparciu drugiego psychologa lub pedagoga specjalnego. Przeznaczone są
zarówno dla dzieci o typowym przebiegu rozwoju, jak również dla dzieci z trudnościami
rozwojowymi różnego typu (opóźnienia rozwoju, niedojrzałość społeczna, rozwój nieharmonijny,
całościowe zaburzenia rozwoju i inne). Grupy mają charakter zamknięty i dobierane są z
uwzględnieniem wieku dziecka oraz rodzaju trudności, z którymi się ono boryka. Ich liczebność
obejmuje od 3 do 6 osób.
Rekrutacja do grupy obejmuje spotkanie konsultacyjne dziecka i rodzica z psychologiem.
Zajęcia ukierunkowane są na rozwijanie kompetencji społecznych i emocjonalnych dziecka, w
tym:
• umiejętności ważnych dla budowania prawidłowych relacji z rówieśnikami
(nawiązywanie i podtrzymywanie relacji, współpraca w grupie, rozwiązywanie konfliktów),
• umiejętności rozpoznawania i wyrażania swoich emocji i potrzeb,
• kompetencji komunikacyjnych (inicjowanie i podtrzymywanie dialogu, słuchanie innych,
wyrażanie własnego zdania, zadawanie pytań, uwzględnianie perspektywy innych osób),
• umiejętności radzenia sobie ze stresem (radzenie sobie z sytuacją porażki, wytrwałość
w działaniu, korzystanie z pomocy innych osób, konstruktywne sposoby rozładowywania
napięcia, radzenie sobie z ekspozycją społeczną),
• samodzielności
• zachowań asertywnych (odmawianie, przyjmowanie pochwał i krytyki, prośby o pomoc)
2. Trening umiejętności społecznych (TUS) dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum
autyzmu
Zajęcia grupowe, dedykowane dzieciom z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, w tym z
Zespołem Aspergera. Prowadzone są przez psychologa dziecięcego przy wsparciu drugiego
psychologa lub pedagoga specjalnego. Grupy mają charakter zamknięty i dobierane są z
uwzględnieniem wieku dziecka oraz stopnia nasilenia trudności, z którymi się ono boryka. Ich
liczebność obejmuje zazwyczaj od 2 do 5 osób. Rekrutacja do grupy obejmuje spotkanie
konsultacyjne dziecka i rodzica z psychologiem.
Zajęcia ukierunkowane są na rozwijanie kompetencji społecznych i emocjonalnych dziecka, w
tym:
• rozwijanie kompetencji poznawczych, leżących u podstaw umiejętności społecznych
(tzw. teorii umysłu),
• umiejętności ważnych dla budowania prawidłowych relacji z rówieśnikami
(nawiązywanie i podtrzymywanie relacji, współpraca w grupie, rozwiązywanie konfliktów),
• umiejętności rozpoznawania i wyrażania swoich emocji i potrzeb,
• kompetencji komunikacyjnych (inicjowanie i podtrzymywanie dialogu, słuchanie innych,
wyrażanie własnego zdania, zadawanie pytań, uwzględnianie perspektywy innych osób),
• umiejętności radzenia sobie ze stresem (radzenie sobie z sytuacją porażki, wytrwałość
w działaniu, korzystanie z pomocy innych osób, konstruktywne sposoby rozładowywania
napięcia, radzenie sobie z ekspozycją społeczną),
• samodzielności,• zachowań asertywnych (odmawianie, przyjmowanie pochwał i krytyki, prośby o pomoc).