Strona

Diagnozy i opinie


Przeczytaj o nas

Diagnozy dostępne w naszej poradni


DIAGNOZA PEDAGOGICZNA
1. Pedagogiczna diagnoza umiejętności szkolnych

Ocena umiejętności niezbędnych na danym etapie edukacyjnym do efektywnej nauki w szkole.
Umożliwia wskazanie silnych i słabych stron ucznia oraz szczegółowe zaplanowanie
oddziaływań korekcyjno-kompensacyjnych.
W celu zrealizowania diagnozy konieczne jest dostarczenie na spotkanie diagnostyczne opinii
wychowawcy dziecka lub pedagoga szkolnego oraz kilku wybranych zeszytów szkolnych. Jeśli
dziecko realizowało wcześniej diagnozy psychologiczno-pedagogiczne, logopedyczne lub
specjalistyczne diagnozy lekarskie, wskazane jest także przyniesienie na pierwsze spotkanie w
Poradni opinii z tych badań.

2. Diagnoza dojrzałości szkolnej

Niezbędna w sytuacji, w której rodzice rozważają decyzję o odroczeniu podjęcia przez dziecko
obowiązku szkolnego (Art. 36, pkt 4-7 oraz Art. 38 Ustawy Prawo Oświatowe – Dz.U. 2017 poz.
59). Zalecana w sytuacjach, w których rodzice lub nauczyciele nie mają pewności, czy dziecko
osiągnęło w poszczególnych sferach rozwoju etapy pozwalające mu na efektywną naukę w
pierwszej klasie szkoły podstawowej. Diagnoza gotowości szkolnej obejmuje ocenę funkcji
poznawczych i umiejętności niezbędnych do rozpoczęcia nauki na pierwszym etapie
edukacyjnym wraz z oceną dojrzałości społeczno-emocjonalnej dziecka. Realizowana jest przez
psychologa i pedagoga lub przez dwóch psychologów.
W celu zrealizowania diagnozy konieczne jest dostarczenie na pierwsze spotkanie
diagnostyczne opinii wychowawcy dziecka, obejmującej przede wszystkim obserwacje
dotyczące funkcjonowania dziecka w grupie rówieśniczej oraz wnioski dotyczące jego rozwoju
w sferze emocjonalno-motywacyjnej. Jeśli dziecko realizowało wcześniej diagnozy
psychologiczno-pedagogiczne, logopedyczne lub specjalistyczne diagnozy lekarskie, wskazane
jest także przyniesienie na pierwsze spotkanie w Poradni opinii z tych badań.

3. Pedagogiczna diagnoza pod kątem możliwości wcześniejszego rozpoczęcia nauki w
szkole podstawowej

Niezbędna w sytuacji , w której rodzice rozważają decyzję o zapisaniu 6-latka do pierwszej
klasy szkoły podstawowej (Art. 36, pkt 1-3 Ustawy Prawo Oświatowe – Dz.U. 2017 poz. 59).
Zalecana w sytuacjach, w których rodzice lub nauczyciele nie mają pewności, czy dziecko
osiągnęło w poszczególnych sferach rozwoju etapy pozwalające mu na efektywną naukę w
pierwszej klasie szkoły podstawowej.
Diagnoza pod kątem możliwości wcześniejszego rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej
obejmuje ocenę funkcji poznawczych i umiejętności niezbędnych do rozpoczęcia nauki na
pierwszym etapie edukacyjnym wraz z oceną dojrzałości społeczno-emocjonalnej dziecka.
Realizowana jest przez dwóch psychologów lub przez psychologa i pedagoga.
W celu zrealizowania diagnozy konieczne jest dostarczenie na pierwsze spotkanie
diagnostyczne opinii wychowawcy dziecka, obejmującej przede wszystkim obserwacje
dotyczące funkcjonowania dziecka w grupie rówieśniczej oraz wnioski dotyczące jego rozwoju w sferze

emocjonalno-motywacyjnej. Jeśli dziecko realizowało wcześniej diagnozy psychologiczno-
pedagogiczne, logopedyczne lub specjalistyczne diagnozy lekarskie, wskazane jest także
przyniesienie na pierwsze spotkanie w Poradni opinii z tych badań.

4. Opinia pedagogiczna

Opinia będąca rezultatem diagnozy pedagogicznej. Opinia pedagoga może dotyczyć spraw
związanych z rozwojem, kształceniem lub wychowaniem dziecka.

DIAGNOZA LOGPEDYCZNA

1. Całościowa diagnoza poziomu rozwoju mowy i komunikacji prowadzona przez logopedę /
neurologopedę

Spotkanie diagnostyczne z dzieckiem poprzedzone jest wywiadem z rodzicem, którego celem
jest pomoc w ustaleniu przyczyny nieprawidłowości językowych. Diagnoza obejmuje badanie
zarówno rozumienia, jak i nadawania mowy. Przeprowadzana jest przy użyciu testów i prób
zadaniowych, adekwatnych do wieku pacjenta.
Celem diagnozy logopedycznej jest ocena sprawności narządów artykulacyjnych dziecka,
artykulacji poszczególnych głosek, zasobu słownictwa, rozumienia mowy oraz innych aspektów
zarówno komunikacji werbalnej, jak i pozawerbalnej. Ponadto, podczas obserwacji specjalista
ocenia poziom rozwoju funkcji poznawczych, takich jak: analiza i synteza wzrokowa oraz
słuchowa.

2. Diagnoza w kierunku afazji dziecięcej

Diagnoza poziomu rozwoju mowy i komunikacji dziecka, rozwoju poznawczego oraz społeczno–
emocjonalnego prowadzona przez neurologopedę/logopedę i psychologa. Pozwala ona na
ocenę rozwoju mowy i komunikacji dziecka w odniesieniu do przyjętych norm rozwojowych.
Obejmuje dwa spotkania z poszczególnymi specjalistami i składa się z wywiadu z rodzicem
oraz diagnozy neurologopedyczne/logopedycznej i psychologicznej.
Z uwagi na objawy występujących zaburzeń diagnozowane są trzy typy afazji dziecięcej:
• ekspresyjna (ruchowa, motoryczna)
• percepcyjna (sensoryczna, czuciowa)
• mieszana (percepcyjno – ekspresyjna) z przewagą komponentu afazji ekspresyjnej lub
mieszanej,
W celu zrealizowania diagnozy konieczne jest dostarczenie na pierwsze spotkanie
diagnostyczne opinii wychowawcy dziecka lub specjalisty pracującego z dzieckiem w

przedszkolu/szkole. Jeśli dziecko realizowało wcześniej diagnozy psychologiczno-
pedagogiczne, logopedyczne lub specjalistyczne diagnozy lekarskie, niezbędne jest także

przyniesienie na pierwsze spotkanie w Poradni opinii z tych badań.
W przypadku uzasadnionego podejrzenia występowania u dziecka afazji dziecięcej, poza
diagnozą neurologopedyczną/logopedyczną i psychologiczną, niezbędna jest konsultacja z
laryngologiem i neurologiem, w celu wykluczenia bądź potwierdzenia zaburzeń wpływających
na nieprawidłowy rozwoju mowy i komunikacji dziecka.

3. Diagnoza mutyzmu wybiórczego

Obejmuje 90-minutową psychologiczną obserwację kierowaną oraz diagnozę logopedyczną,
wywiad z rodzicem oraz badanie kwestionariuszowe, skierowane do nauczyciela/wychowawcy
dziecka, służące ocenie zachowań dziecka, mogących świadczyć o występowaniu u niego
mutyzmu wybiórczego.
W celu zrealizowania diagnozy konieczne jest dostarczenie na pierwsze spotkanie
diagnostyczne kwestionariusza, wypełnionego przez nauczyciela/wychowawcę dziecka
(kwestionariusz udostępniany jest wcześniej przez Poradnię). Jeśli dziecko realizowało
wcześniej diagnozy psychologiczno-pedagogiczne, logopedyczne lub specjalistyczne diagnozy
lekarskie, niezbędne jest także przyniesienie na pierwsze spotkanie w Poradni opinii z tych badań.
W przypadku uzasadnionego podejrzenia występowania u dziecka mutyzmu wybiórczego, poza
diagnozą psychologiczno-logopedyczną, wskazana jest konsultacja z lekarzem psychiatrą.

4. Opinia logopedyczna

Opinia będąca rezultatem diagnozy logopedycznej. Opinia logopedy / neurologopedy może
dotyczyć spraw związanych z rozwojem, kształceniem lub wychowaniem dziecka.

5. Diagnoza w kierunku zaburzeń przetwarzania słuchowego (CAPD) metodą Neuroflow

podzielona jest na kilka etapów:
– Szczegółowy wywiad – provider Neuroflow. zapyta o rozwój dziecka począwszy od okresu
prenatalnego, poprzez okres niemowlęcy do aktualnych problemów zdrowotnych dziecka.
Ważnym elementem wywiadu jest wypełnienie kwestionariusza zawierającego pytania
dotyczące trudności dziecka w uczeniu się i komunikacji.
– Ocena czułości słuchu dziecka – to pierwszy element badania obwodowego układu
słuchowego. Badanie audiometrii tonalnej pozwala stwierdzi czy czułość słuchu jest prawidłowa,
czy dziecko nie ma niedosłuchu. Wyniki tego badania zostaną umieszczone w Raporcie, który
otrzymają Państwo na koniec badania diagnostycznego.
-Ocena wyższych funkcji słuchowych baterią znormalizowanych testów Neuroflow:
• dzieci, w wieku przedszkolnym mają do wykonania 3 zadania testowe
• dzieci w wieku młodszym szkolnym podczas diagnozy wykonują 6 zadań
testowych
• dzieci starsze i osoby dorosłe 8 zadań testowych
Zadania polegają, w zależności od wieku dziecka, m.in. na powtarzaniu słów/zdań na tle szumu,
cyfr, które słyszane są jednocześnie w prawym i lewym uchu, wysłuchiwaniu przerw w szumie,
różnic pomiędzy dźwiękami w zakresie ich wysokości.
– Po wykonaniu diagnozy w kierunku zaburzeń przetwarzania słuchowego CAPD provider na
tym samym spotkaniu drukuje Raport z badania i omawia go z rodzicami. Raport zawiera ważne
informacje:
• jakimi narzędziami dziecko zostało zbadane
• co badają poszczególne testy
• jakie wyniki uzyskało dziecko
Na Raporcie znajdzie się także odręcznie wpisana przez providera analiza wyników diagnozy i
podsumowanie zawierające cenne dla nauczycieli oraz innych terapeutów dziecka informacje.
Raport z naszego badania oznaczony jest logiem Neuroflow, zawiera unikalny kod diagnozy,
który znajduje się w ramce nad nazwiskiem dziecka, podpisany jest przez certyfikowanego
providera Neuroflow, tzn. system drukuje imię i nazwisko providera wraz z numerem jego certyfikatu.
– Jeśli rodzice wspólnie z providerem zdecydują o rozpoczęciu treningu Neuroflow, wówczas
zostaną poinformowani o:
• wymaganiach technicznych (m.in. odpowiedni komputer, szerokopasmowe łącze
internetowe)
• cenie każdego z etapów (nie każde dziecko musi przejść wszystkie etapy)
• roli jaką pełni rodzic w procesie ćwiczeń wyższych funkcji słuchowych


terapeutycznym

POZOSTAŁE DIAGNOZY 

1. Wielospecjalistyczna, kompleksowa diagnoza poziomu rozwoju psychoruchowego
dziecka zrealizowana przez dwóch/ trzech specjalistów

Diagnoza poziomu rozwoju dziecka w wybranych sferach rozwoju, zrealizowana przez dwóch
spośród wymienionych specjalistów: psychologa, pedagoga specjalnego, logopedę lub
fizjoterapeutę. Pozwala ona na ocenę funkcjonowania dziecka w odniesieniu do norm
wiekowych w takich obszarach, jak motoryka mała i duża, lateralizacja, spostrzeganie wzrokowe,
koordynacja wzrokowo-ruchowa, rozwój mowy i komunikacji, rozwój emocjonalno- społeczny i inne.


Potrzebujesz wsparcia?

Nasi specjaliści chętnie pomogą!

Zapraszamy!

Umów się na bezpłatne konsultacje.

Masz pytania? ZADZWOŃ!

Nasz personel chętnie udzieli pomocy pod numerem:

+48 535 800 521


Centrum Wsparcia Dziecka Niepełnosprawnego i Rodziny w Bukownie składa się z następujących placówek:



Stowarzyszenie Dobroczynne
„Res Sacra Miser”

ul. Kolejowa 30
32-332 Bukowno
tel. +48 573 993 472
KRS 0000171499

Zarząd Stowarzyszenia e-mail: stowarzyszenie@rsm.org.pl
www.rsm.org.pl

Sfinansowano przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030